Exit Interview to rozmowa przeprowadzana z pracownikiem opuszczającym organizację. Przeprowadza się je zwykle w dniu jego odejścia z pracy lub niedługo przed nim. Jest to ważne narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi oraz cała organizacją. Narzędzie to pomaga zrozumieć i poznać kulturę organizacyjną firmy, relacje panujące między przełożonym czy kolegami, opinie na temat pracy w firmie oraz zidentyfikować obszary, które należy ulepszyć. Prawidłowo przeprowadzony Exit interview może przyczynić się do prawidłowego zidentyfikowania problemów w firmie i wprowadzenia niezbędnych zmian. To z kolei prowadzi do większego zadowolenia pracowników a tym samym redukcji rotacji w firmie.
Poniżej przyjrzymy się bliżej celom przeprowadzenia Exit Interview oraz kluczowym pytaniom jakie powinny podczas niego paść
Cele przeprowadzania Exit Interview:
- Zrozumienie przyczyn odejścia
Pozwala to dowiedzieć się, dlaczego pracownik zdecydował się odejść z organizacji. To ważne, ponieważ można zidentyfikować potencjalne problemy w firmie, które mogą wpływać na rotację pracowników. - Feedback dla organizacji
Feedback od pracownika odchodzącego może być cenną informacją. Może zawierać sugestie dotyczące poprawy kultury organizacyjnej, zarządzania, warunków pracy, itp. - Ocena zadowolenia pracownika
Exit interview może dać obraz ogólnego zadowolenia pracownika i pomóc w zidentyfikowaniu obszarów wymagających poprawy. - Planowanie rekrutacji
Informacje zebrane podczas exit interview mogą pomóc w planowaniu rozwijaniu pracowników, szkoleniu następców oraz w lepszym dopasowaniu kandydatów do nowych pozycji. - Utrzymanie dobrych relacji
Prowadzenie Exit Interview w sposób profesjonalny i szanujący pracownika może przyczynić się do utrzymania dobrych relacji z byłymi pracownikami, co może być korzystne dla wizerunku firmy oraz tworzenia pozytywnego środowiska pracy
Ważne jest, aby exit interview było przeprowadzane w sposób profesjonalny, aby pracownik czuł się komfortowo aby jego opinie były rzetelne.
Podczas Exit Interview istnieje wiele różnych pytań, które można zadać, aby uzyskać jak najbardziej kompleksowe i wartościowe informacje.
Oto kilka kluczowych pytań, które mogą być pomocne:
- Powody odejścia:
„Co skłoniło cię do podjęcia decyzji o opuszczeniu firmy?”
„Czy istnieją konkretne czynniki, które przyczyniły się do twojego odejścia?” - Doświadczenia w pracy:
„Jak oceniasz swoje doświadczenia w firmie?”
„Czy byłeś zadowolony/a z rozwoju zawodowego i możliwości szkolenia?” - Kultura organizacyjna i relacje zespołowe:
„Jak oceniasz kulturę pracy w naszej firmie?”
„Jakie były twoje relacje z przełożonymi/kolegami z pracy?” - Opinia na temat zarządzania:
„Jakie były twoje doświadczenia z zarządzaniem i przywództwem w firmie?”
„Czy czułeś/aś się wsparci/a przez swojego przełożonego?” - Sugestie i opinie:
„Czy masz jakieś sugestie dotyczące tego, jak firma mogłaby poprawić swoje działania?”
„Czy są obszary, w których widzisz potencjał na ulepszenia?” - Perspektywa na przyszłość:
„Co planujesz robić po opuszczeniu naszej firmy?”
„Czy istnieje coś, co moglibyśmy zrobić, abyś pozostał/a w firmie?” - Ogólne opinie na temat pracy:
„Czy jest coś, co chciałbyś/łabyś dodać na temat swojego czasu w firmie?”
„Czy istnieją elementy pracy, które szczególnie ci się podobały lub nie podobały?”
Kluczowe jest zadawanie otwartych pytań, które pozwolą pracownikowi wyrazić swoje opinie i doświadczenia w sposób swobodny. To pozwoli na uzyskanie bardziej szczegółowych i wartościowych informacji, które pomogą organizacji wprowadzić niezbędne zmiany i ulepszenia.