PL | EN

Wpływ sztucznej inteligencji na pracowników z obszaru IT

Sztuczna inteligencja (AI) coraz bardziej wpływa na nasze życie, przekształcając różne aspekty codzienności, pracy, edukacji i relacji społecznych. Jej zastosowania są wszechobecne i wpływają zarówno na małe, jak i duże zmiany w naszym otoczeniu. Wpływ AI na pracowników IT jest znaczący i wielowymiarowy. AI zmienia sposób, w jaki specjaliści w branży IT pracują, uczą się i rozwijają swoje kariery. Mówimy tutaj o kilku kluczowych obszarach, gdzie AI ma coraz większe zastosowanie.

1. Automatyzacja powtarzalnych zadań
AI pozwala zautomatyzować wiele rutynowych i czasochłonnych zadań, takich jak: testowanie oprogramowania (np. testy regresyjne czy automatyzacja QA), zarządzanie infrastrukturą IT (np. systemy autonomiczne do monitorowania i skalowania serwerów). Ponadto AI pozwala również tworzyć nowy kod, dzięki narzędziom takim jak GitHub Copilot czy ChatGPT. Ma to pozytywny oraz negatywny aspekt. Z jednej strony specjaliści mogą się skupić na bardziej złożonych i kreatywnych zadaniach, z drugiej strony niektóre stanowiska związane z powtarzalnymi procesami mogą stać się zbędne.

2. Zwiększenie efektywności pracy
Dzięki AI pracownicy mają do dyspozycji narzędzia analityczne, które pomagają w podejmowaniu szybszych i lepszych decyzji np. AI do analizy Big Data, czy programy które sugerują poprawki lub optymalizację kodu. Systemy monitorowania i predykcji, które przewidują problemy z infrastrukturą zanim one wystąpią. Te ułatwienia zmniejszają ryzyko wystąpienia błędów ludzkich i przyspieszają realizację projektów.

3. Nowe wymagania kompetencyjne
Kluczowe stają się umiejętność pracy z danymi (np. analiza, przetwarzanie, modelowanie), znajomość narzędzi AI/ML (np. TensorFlow, PyTorch), rozumienie algorytmów maszynowych i ich zastosowań. Ważnym elementem staje się rozwój kompetencji w obszarze cyberbezpieczeństwa w kontekście AI. Dlatego tak ważny jest rozwój nowych umiejętności oraz zdobywanie wiedzy, aby pozostać konkurencyjnymi na rynku pracy. Tym bardziej, że zapotrzebowanie na ekspertów z wiedzą AI stale rośnie.

4. Tworzenie nowych ról i zawodów

Wraz z rozwojem nowych kompetencji rośnie zapotrzebowanie na nowe specjalizacje czy zawody, takie jak:

  • Inżynier AI/ML.
  • Data Scientist lub Data Engineer.
  • Specjalista od etyki AI.
  • Architekt systemów AI.

5. Zmiany w kulturze pracy

Obserwujemy również zmiany w kulturze i sposobie pracy. Zespoły IT coraz częściej pracują w modelach hybrydowych, wspieranych przez narzędzia AI. Automatyzacja zmniejsza obciążenie pracowników, co może poprawić work-life balance.

Kluczowym aspektem dla pracowników IT jest elastyczność i gotowość do nauki, ponieważ umiejętność adaptacji do nowej rzeczywistości technologicznej będzie kluczowa w utrzymaniu konkurencyjności na rynku pracy

Należy również pamiętać, że AI niesie ze sobą ogromne możliwości, ale także istotne wyzwania etyczne. Decyzje podejmowane przez algorytmy mają realny wpływ na życie ludzi, co rodzi pytania o odpowiedzialność, sprawiedliwość i przejrzystość.
W tym wypadku kluczowe jest zadbanie o następujące obszary:

  1. Przejrzystość decyzji algorytmów.
  2. Regulacje prawne dotyczące odpowiedzialności.
  3. Edukacja i Podnoszenie świadomości użytkowników i twórców AI na temat etyki technologii.
  4. Etyczne projektowanie, uwzględnianie wartości humanistycznych już na etapie tworzenia algorytmów.

Tylko w ten sposób można zminimalizować ryzyko, jakie niesie AI, i maksymalnie wykorzystać jej potencjał.